Tuesday, February 7, 2012

Film is NOT dead

Een stelling die ikzelf niet zolang geleden niet zou achter staan. In een nostalgische bui kocht ik mezelf eens 2 rolletjes Tri-X, en laade 1 daarvan in mijn Ricoh KR5. Ik vond het maar niks dat analoog gedoe.
Ruime tijd later een prachtige Nikon FM gekocht. Gewoon omdat ik die mooi vond. Maar de camera is dag en nacht verschillend van de plastiek Ricoh! Het 2de rolletje ging erin, en wat een genot hier mee te werken. Ik voelde me zowaar een Ronis of Bresson in the streets of Paris. Maar dan in Brugge en Kortrijk :)
Echt selectief fotograferen, en je ziet precies meer dan anders. Een gevoel dat wellicht niet klopt, maar toch is het er.
Film is dus niet dood, maar het materiaal dat je gebruikt is alles bepalend denk ik.
Als we binnen dit en 50 jaar allemaal elektrisch rijden en we stappen in een benzine Golf 1.2 dan zullen we dat wellicht ook maar passé vinden. Stap je in een Porsche of Ferrari echter...

Enig minpuntje is de lens die erop zit. Niet scherp wide open. Daar wordt een vervanger voor gezocht.
Dessondanks vind ik de opnames toch goed. Het moet precies niet 100% razorsharp tezijn, of loodrecht, en zelfs sterk bewogen opnames hebben iets.

Komende dagen opnames op het blog van het verloren gewaande 2de rolletje. Met dank aan eMDee om het zorgvuldig te bewaren :)





Nikon FM

2 comments:

Unknown said...

Film is not dead, but the dealers are....
mooi!

RinoSnaps said...

Good stuff is hard to find :)